Lehdistötiedote 1.10.2015

KYMMENEN VUOTTA PORONLIHAN VERKKOKAUPPAA

Deliporo toimittaa laadukasta poronlihaa kotitalouksille kaikkialle maassamme.

Kaikki alkoi ongelmien ratkaisemisesta

Kymmenen vuotta sitten eteläisessä Suomessa vain parhaista fine dining -ravintoloista sai hyvästä poronlihasta tehtyä ruokaa, jonka hinta ohjasi asiakkaiksi lähinnä yritysten arvovieraat isäntineen. Tavalliselle kuluttajalle löytyi ruokakaupoista yleensä vain halvinta poronkäristystä. Parempaa valikoimaa ja laadukasta poroa sai etsiä kissojen ja koirien kanssa.

Samaan aikaan Norja sulki tulleilla rajansa suomalaiselta poronlihalta, jonka markkinoista näin kerralla putosi neljännes pois.

Ylä-Lapissa lapsuutensa asunut, juuri eläkkeelle jäänyt kauppatieteiden maisteri Matti Vanhanen katseli ongelmia positiivisesti: onko tässä taas se vanha tilanne, jossa mahdollisuudet niin onnistuneesti naamioituvat ongelmiksi?

Vanhanen päätti tarttua poroa sarvista ja perusti poronlihaa netin kautta suoraan kuluttajille myyvän Deliporo Oy:n. Verkkokauppa www.deliporo.fi avattiin lokakuussa 2005. Verkkokauppoja ei silloin ollut vielä kovin paljon ja ne myivät tyypillisesti vaatteita, cd-levyjä, elektroniikkaa, matkoja, pääsylippuja ja kirjoja. Ruokaa myi vain kaksi verkkokauppaa, nekin jakelivat lähinnä kuivia päivittäistavaroita kuten hedelmiä ja juomia suppealle alueelle pääkaupunkiseudulla. Poronliha asetti erilaisia vaatimuksia verkkokauppajärjestelmälle, joka jouduttiin rakentamaan räätälintyönä. Ja logistiikka pakasteille piti rakentaa nollasta.

Vanhanen rakensi ja kehitti Rovaniemelle perustettua yhtiötä Helsingistä käsin, kunnes kolme vuotta sitten paluumuuttajana asettui yrityksineen Inariin Saariselälle.

Miksi juuri verkkokauppa?

Kun piti saattaa yhteen joukko poromiehiä ja toinen joukko hajallaan ympäri maata olevia poronlihan ystäviä, Vanhanen näki silloin vasta yleistymässä olevan Internetin tarjoavan siinä täysin uudenlaisia mahdollisuuksia.

Pyrkimyksenä oli yhdistää tuottajat ja kuluttajat ilman monia väliportaita ja organisoida tilaaminen, toimittaminen ja lihan käsittely kotona mahdollisimman helpoksi.

Verkkokaupan valitseminen käytännön toimintamuodoksi kehittyi ajatukseksi kuin itsestään.

Liikkeelle lähdettiin nollasta

Vanhanen pyrki alusta alkaen saamaan yhteistyöhön parhaat osaajat ja laadukkaimmat toimijat. Paliskuntain yhdistyksessä nähtiin uudenlainen markkinointi merkittävänä mahdollisuutena koko porotaloudelle. Poronlihan pienjalostuksen uranuurtaja Pentti Juotasniemi johti lihan leikkaus- ja pakkausmäärittelyjen tekemistä, mukana pienjalostajien ykkösketju Hannu Lahtela Pohjois-Sallasta, Mikkolan veljekset Ivalosta, Jarmo Kynkäänniemi Yli-Iistä ja Matti Pääkkölä Raattamasta. Tunnustettuina porokokkeina konseptia kehittämässä olivat Markus Maulavirta, Lapland Hotelsin Tero Mäntykangas, kokkimaajoukkueen jäsen Oula Hänninen ja ensimmäinen vuoden porokokin tittelin voittanut Jussi Kumpulainen.

Tuotteen laatu saatiin kerralla kohdalleen, pari vuotta meni kyllä ennen kuin kehitettiin tapa tehdä paketeista määräpainoisia ja -hintaisia. Lihaa toimittivat aluksi kaikki mukana olleet pienjalostajat, mutta varsin pian päätoimittajaksi valikoitui Ivalojoen Poro sen käsittelemän ison lihamäärän ja yksinkertaisen logistiikan vuoksi.

Mitä Deliporo tekee?

-Tarjoaa kotitalouksille hyvän valikoiman laadukasta suomalaista poronlihaa kautta maan.
-Toimittaa pakastetun lihan katkeamattomassa kylmäketjussa asiakkaalle asti.
-Tarjoaa asiakkaalle monenlaisia lisäpalveluja kuten monipuoliset ruokaohjeet, yli 100 pororeseptiä, viininvalintapalvelun ja olutsuositukset pororuoille sekä omien ruokalistojen tuottamismahdollisuuden. Porokokkauskurssejakin yhtiö on järjestänyt.
-Pyrkii edistämään alusta asti hyvistä raaka-aineista itse tehtyä, hyvää ja terveellistä ruokaa.
-Toimii pororuokakulttuurin edistäjänä ja rikastajana.

Poronlihaa on vähän, mutta se on parasta maassamme tuotettua lihaa

Poronlihaa tulee vuosittain markkinoille n. 2 miljoonaa kg eli noin 0,5 % kaikesta syömästämme lihasta. 2/3 tästä määrästä syödään Lapissa. Etelään päätyvästä lihasta puolet menee ravintoloihin, loput kauppojen kautta kuluttajille. Kaupalle poronliha on todella pieni tuote. Sillä ei juuri ole merkitystä eikä siihen kannata panostaa. Tuloksena on kapea valikoima ja toimintaa ohjaa edullinen hinta. Tästä taas seuraa, ettei laatuun voida panostaa.

Poronliha on kuitenkin parasta suomalaista lihaa
-omaperäisen maukasta
-mureaa
-vähärasvaista ja muutenkin terveellistä