Lehdistötiedote 11.11.2015

PAKASTEITA VERKKOKAUPASTA KAIKKIALLE MAAHAN? KYLLÄ!

DELIPORO TARJOAA KYLMÄÄ KYYTIÄ PORONLIHALLE LAPISTA ETELÄÄN.

Ensimmäisenä – ja edelleen ainoana – verkkokauppana Suomessa 10 vuotta toiminut inarilainen www.deliporo.fi toimittaa kautta maan pakastettuja elintarvikkeita kuluttaja-asiakkaille.

Deliporon myymä poronliha toimitetaan elintarvikekuljetuksiin hyväksytyllä kalustolla katkeamattomana kylmäketjuna joko asiakkaan valitsemaan noutopisteeseen, jossa tuotteet säilytetään pakastehuoneessa odottamassa asiakasta, tai asiakkaan kanssa sovittuun tapaamispaikkaan, missä tuotteet luovutetaan asiakkaalle.

Noutopisteitä on ympäri maata noin 70, pääasiassa Suomen Lähikaupan Valintataloja tai Siwoja. Asiakkaat ovat kokeneet palvelun erinomaiseksi ja myymälöiden henkilökuntakin pitää sitä mieluisana.

”Siwan ja Valintatalon tehtävä on turvata lähiympäristönsä asukkaiden lähipalveluita. Palveluilla, kuten arkea helpottavilla pakettipalveluilla, tuomme lisää sujuvuutta arkeen ja täydennämme kauppojemme tarjontaa. Deliporo on hyvä esimerkki yhteistyöstä, jossa tuomme asiakkaidemme ulottuville korkealaatuisia erikoistuotteita”, palvelujohtaja Petri Toivonen Suomen Lähikaupasta kertoo.

Oulun Autokuljetus Oy kuljettaa poronlihan Ivalosta Vantaalle KWH Freeze Oy:n pakasteterminaaliin, josta Esa Kuokka Oy jakelee sen osin omalla ja osin yhteistyöverkostonsa kalustolla noutopisteinä toimiviin ruokakauppoihin ympäri maan osana muita pakastekuljetuksia.

Vaihtoehtoinen kuljetustapa on sodankyläläisen LaCotra Oy:n kylmäkalustollaan ajamat eri reitit Lapista etelään, jolloin Deliporon asiakkaat voivat hakea tilaamansa tuotteet suoraan autosta etukäteen sovittuna aikana ja sovitusta pysähdyspaikasta reitin varrella.

Lapissa paljon hiihtelevä helsinkiläinen Erkki Tikkanen on käyttänyt usein Deliporon palvelua. ”Aiemmin toin Lapin mökiltä palatessani poroa itse, mutta aina oli pieni pelko puserossa sen säilymisestä. Deliporon löydettyäni poronlihan käyttö perheessämme on kasvanut moninkertaiseksi. Olen tilannut poroa sekä hilloja ainakin 20 kertaa, arkeen ja juhlaan, ja aina saanut huippulaatuisia tuotteita kätevästi noudettavaksi läheisestä ruokakaupasta. Tämä menee ykköseksi kaikista verkkokauppakokemuksistani”.

Huom!

Pioneerityötä verkkokaupan pakastetoimituksissa tekevät merkittävässä määrin juuri noutopisteinä toimivat ruokakaupat. Katso tästä medianne levikkialueella olevat edelläkävijät »

Reittikuljetusten kulku levikkialueellenne näkyy täältä »

Deliporo Oy

Deliporo on 10 vuotta toiminut laajaa valikoimaa laadukasta poronlihaa suoraan kotitalouksille myyvä verkkokauppa osoitteessa www.deliporo.fi. Lisätietoja antaa toimitusjohtaja Matti Vanhanen, matti.vanhanen@deliporo.fi, 0400 433 023.

Suomen Lähikauppa Oy

Suomen Lähikaupalla on kaksi valtakunnallista kauppaketjua: Siwa ja Valintatalo. Kauppoja on noin 650, henkilöstöä 4 100 ja asiakkaina lähes kaikki suomalaiset. Yhtiön liikevaihto oli vuonna 2014 noin miljardi euroa. Lisätietoja antaa palvelujohtaja Petri Toivonen, petri.toivonen@lahikauppa.fi, puh. 020 700 3142.

Näin  noutopisteverkosto syntyi

Kun poronlihan verkkokauppaa www.deliporo.fi vuonna 2005 valmisteltiin, sen käynnistymisen ehdoton edellytys oli löytää tapa kuljettaa pakastettu poronliha Lapista asiakkaille.

Deliporon perustaja Matti Vanhanen kertoo: ”Lähdin selvittämään mahdollisuuksia heittämällä kysymyksen koko joukolle kuljetusalan toimijoita.  Esiin nousi pakastejakelun keskusliikkeistä riippumattomiin yrityksiin kuuluva Esa Kuokka Oy. Tapaaminen järjestyi ja neuvottelun päätteeksi Esa Kuokka ilmoitti alaistensa epäilevistä mielipiteistä huolimatta olevansa valmis kokeilemaan yhteistyötä”.

Aluksi paketit vietiin asiakkaille kotiin asti, mutta lähes heti todettiin sen olevan liian vaikeaa. Kauppoihin, ravintoloille ja suurkeittiöille pakasteita vieville autoille oli työlästä poiketa tiukasti aikataulutetuilta reiteiltä etsimään yksityisosoitteita, mutta vielä haastavampaa oli saada sovituksi asiakkaiden kanssa jonkun läsnäolo pakettia vastaanottamassa. Pakasteita kun ei voi jättää minnekään.

Keskusteluissa Esa Kuokan kanssa noutopisteverkosto nähtiin paremmaksi vaihtoehdoksi ja sellaista lähdettiin yhteistyössä etsimään. Saatuaan kiitoksia avustaan ja rakentavasta suhtautumisestaan Esa Kuokka perusteli toimintaansa: ”En minä juuri mitään voi Deliporon pienillä volyymeillä sinänsä tienata, mutta etsimällä ratkaisuja vaikeisiin kysymyksiin ja kokeilemalla niitä pienessä mittakaavassa saatan löytää asioita, joilla pystyn tehostamaan koko toimintaani ja ansaitsemaan sitä kautta”.

”Monelle ovelle piti kolkutella, ennen kuin kiinnostunut taho lopulta löytyi”, kertoo Vanhanen. ”Tradeka katsoi noutopisteenä toimimisen sopivan strategiaansa lähipalveluiden tarjoajana ja yhteistyö aloitettiin koeluonteisesti Euromarketeissa. Hyvin sujunut ensimmäinen syksy johti verkoston laajenemiseen muutamiin Valintataloihin ja Siwoihin.  Seuraavana kesänä pilotti nähtiin niin onnistuneeksi, että Suomen Lähikaupaksi nimensä muuttanut kauppaketju oli valmis vakinaistamaan yhteistyön.”

Noutopisteitä löytyy nyt Lohjalta etelässä Rovaniemelle pohjoisessa ja Uudestakaupungista lännessä Joensuuhun idässä. Merkittävät kaupungit ovat katettuina, mutta pienillä paikkakunnilla peittoa ei tietenkään täysin kattavasti voi olla. Niitä palvelemme paremmin reittikuljetuksilla.

Kaikki lehdistötiedotteet Deliporon juhlavuodelta löytyvät täältä http://www.deliporo.fi/arkisto/lehdistotiedotteet/ »

Lisätietoja: Deliporo Oy, toimitusjohtaja Matti Vanhanen, p. 0400 433 023, matti.vanhanen@deliporo.fi