Lehdistötiedote 21.10.2015

ELÄKELÄINENKIN VOI OLLA EDELLÄKÄVIJÄ

Uusia asioita tekevät vain nuoret? Ei sen aina niin tarvitse olla. Eläkkeelle juuri jäänyt Matti Vanhanen perusti kymmenen vuotta sitten poronlihan verkkokaupan www.deliporo.fi, joka monella tavalla oli edelläkävijä maamme vielä nykyiseen verrattuna harvalukuisten verkkokauppojen joukossa. Tavoitteena ei ollut tarjota kevyen kustannusrakenteen perusteella poroa edullisemmin kuin perinteiset ruokakaupat, vaan monipuolisempaa valikoimaa ja ehdottomasti korkealaatuista lihaa, erikoisherkkuja. Deliporo lähti myös ratkaisemaan pakastetun elintarvikkeen logistiikkaa laajalle asiakaskunnalle ympäri maata. Tuotteiden lisäksi asiakkaille tarjottiin alusta asti hyvä reseptivalikoima ja pian myös palvelu hyvin yhteensopivan viinin valitsemiseksi poroaterioille yhteistyössä Viinilehden kanssa. Alussa asiakkaat saattoivat tilata haluamiaan ruhonosia itselleen sopivan määrän, mikä teki ostotapahtumasta kaksiportaisen, kun kauppahinta määrittyi vasta tuotteiden keräämisen ja punnituksen jälkeen. Verkkokauppa piti rakentaa räätälintyönä. vaikka parin vuoden kuluttua asiakkaiden ostokäyttäytymisen perusteella opittiinkin tekemään valmiita, määräpainoisia ja -hintaisia pakettikokonaisuuksia.

Miten eläkeläinen uskalsi lähteä perustamaan uutta liiketoimintaa, joka käytti uusinta teknologiaa, mutta vielä ilman valmiiksi kehitettyjä verkkokaupparatkaisuja?

Koodauskolutusta jo 60 -luvulla ja ensimmäinen Suomeen hankittu tietokone, jossa oli näyttöruutu

Matti Vanhanen kertoo taustastaan kaksi merkittävästi tekemiseensä vaikuttanutta kokemusta. ”Valmistumisen jälkeen ensimmäinen työpaikkani oli Sitran rahoiittama Graafisen tietojenkäsittelyn projekti, jonka tavoitteena oli löytää käyttäjäläheisiä ihmisen ja tietokoneen vuorovaikutusmahdollisuuksia suomalaiselle teollisuudelle. Esimeheni professori Hans Andersin oli mestari tietämään, miten tietokoneita ymmärtämätön henkilö ajetaan sisään tuohon maailmaan. Hän pani minut tekemään ensimmäisen, hyvin yksinkertaisen ohjelmani silloin uudella Basic-ohjelmointikielellä. Tekemäni ohjelma toimi, tajusin tietokoneen toimintaperiaatteen ja olin oppinut alkeet koodauksesta, joka on nyt tulossa pakolliseksi aineeksi kaikille pruskoululaisille. Tietojenkäsittelyammattilaista minusta ei ollut tarkoituskaan tulla, mutta sen jälkeen ei ole tarvinnut pelätä eikä arastella tietokoneisiin liittyviä asioita. Verkkokaupan eri ratkaisujen tekemisessä on suuresti auttanut ymmärrys siitä, mitä tai miten voidaan tai kannattaa tehdä.”

Samaan työpaikkaan liittyy myös merkkipaalu suomalaisessa tietojenkäsittelyssä. ”Tein yhdessä tietokonemaahantuojan, Nokia Elekroniikan edustajan kanssa määrittelyn ja tilauksen oman projektini puolesta ensimmäiseen Suomeen toimitettuun tietokoneeseen, jossa oli näyttöruutu. Tilaus käsitti monta sivua tiheästi koneella kirjoitettua tekstiä, jokainen pikkunippelikin piti luetella erikseen. Tilaus tehtiin joulukuussa 1969 ja kone lisävarusteineen saapui alkuvuodesta 1970. Kun kone koottin ja jännittyneinä käynnistettiin, se toimi niin kuin odotettiinkin”, kertoo Vanhanen.

Yli 20 vuoden teollissuyrityksissä työskentelyn jälkeen Matti Vanhanen siirtyi vuonna 1991 pääomasijoittajaksi. Tehtävä sisälsi teknologiayritysten analysointia mitä moninaisimmilta toimialoilta ja 15 vuoden aikana parinkymmenen sijoituskohteen kehittämistä niiden hallituksissa. Vanhanen kertoo: ”Kaupallisen koulutuksen pohjaltakin oppii ymmärtämään myös teknologioita, jos vain haluaa ja ennakkoluulottomasti perehtyy asioihin. Minullekin on tullut oppia muun muassa puolijohteista, radioaktiivisen säteilyn mittauksesta, lääketieteen teknologioista, ympäristöteknologiasta, paperikoneista ja etälukutekniikasta.”

Kokemustaustan avulla Vanhasen oli henkisesti helppoa lähteä ratkomaan poronlihakaupan ongelmia, vaikka niistä ei etukäteen kovin paljon tiennytkään. Kymmenen vuoden jälkeen tietääkin jo melko tavalla.

Sukupolvenvaihdos tekee Deliporosta poromiesten poronlihakaupan

Matti Vanhasen yhtiökumppaniksi verkkokauppaa kehittämään ja pyörittämään lähti hänen serkkunsa, entinen autokauppias Pertti Vanhanen Rovaniemeltä. Pertti on kuitenkin vähentänyt työpanostaan ja jäänyt viimeisen vuoden aikana kokonaan eläkkeelle.

Deliporon osakkaaksi tulee syksyn aikana poromies Jarmo Mikkola Ivalosta. Jarmo on verkkokaupan tärkein lihantoimittaja ja huolehtii Deliporon tilausten keräämisestä, pakkaamisesta ja lähettämisestä. Hän on Tolosen kylässä sijaitsevan, maan johtavan poronlihan pienjalostuslaitoksen Ivalojoen Poro Oy:n osakas ja hallituksen puheenjohtaja ja Ivalon Paliskunnan varaporoisäntä.

Muutaman vuoden siirtymäaikana Matti Vanhanen siirtää tietämyksensä verkkokaupasta, markkinoinnista, logistiikasta ja muista tärkeistä asioista Jarmo Mikkolalle sekä muille tarpeeliisille henkilöille ja nämä lunastavat sitten yhtiön koko osakekannan itselleen.

Lisätietoja: Deliporo Oy, toimitusjohtaja Matti Vanhanen, p. 0400 433 023, matti.vanhanen@deliporo.fi