Deliporo-saaga

Asuin varhaislapsuuteni Inarissa. Sen aikainen paras kaverini ryhtyi poromieheksi ja olen vuosikymmenien ajan ostanut häneltä poronlihaa, ensin oman perheeni tarpeiksi, mutta sittemmin myös työtovereille ja tuttaville.

Muutama vuosi sitten kuulin syksyllä lihaa hakiessani, että poronlihamarkkinoilla tilanne oli yks-kaks muuttunut huonoksi. Norja oli nostanut tuontitullejaan voimakkaasti ja lähes neljännes vakiintuneesta kysynnästä oli kerralla pudonnut pois. Samaan aikaan isojen poronlihan ostajien varastoissa oli vielä vanhaa tavaraa ja seurauksena oli lihanhinnan romahtaminen.

Syksyllä 2004 olin taas tulossa pohjoiseen ja varasin tarvitsemani määrän vasanpuolikkaita. Ei ollut markkinatilanne vieläkään parantunut, kuulin puhelimessa. Tuotantokustannusten alle jäävää hintatasoa oli vielä seurannut pitkien maksuaikojen piina.

Tulin autojunalla yön yli Rovaniemelle ja menin serkkuni Pertin luokse aamupalalle. Kerroin hänelle markkinatilanteesta ja rupesimme miettimään, mitä me vanhat parrat voisimme asiassa tehdä. Kun viikon kuluttua palasin Inarista, Pertti oli järjestänyt palaverin Paliskuntain yhdistyksen kanssa.

Lapissa poromiehillä oli vaikeuksia löytää ostajia lihalleen ja etelässä poronlihan ystävillä oli vaikeuksia löytää hyvää lihaa kaupoista. Mielenkiintoista, kuinka mahdollisuudet niin usein osaavatkin naamioitua ongelmiksi!

Meille syntyi ajatus Internetin hyväksikäytöstä lihan ostajien ja tuottajien yhteensaattamisessa. Käytimme puoli vuotta mahdollisuuksien ja riskien kartoittamiseen sekä liiketoimintasuunnitelman laatimiseen. Kesällä 2005 päätimme tarttua poroa sarvista, Deliporo Oy perustettiin.

Saimme verkkokaupan auki lokakuussa 2005. Tahdomme palvella ihmisiä, jotka haluavat tarjota jotain erityisen hyvää ja vähän erikoistakin tärkeille, rakkaille tai arvostetuille ruokavierailleen. Lihamme laadusta ja palvelumme monipuolisuudesta voit lukea toisaalta näillä kotisivuillamme.

Toimintamme on käynnistynyt läheisessä yhteistyössä monien tahojen kanssa, jotka kokevat meidät luotettavaksi kumppaniksi. Tavoitteemme on rakentaa Deliporosta hyvin toimiva, kestävällä pohjalla oleva yritys, joka arvostaa asiakkaitaan, yhteistyökumppaneitaan sekä omaa henkilöstöään, kantaa vastuun tekemisestään ja toiminnallaan pyrkii lisäämään hyvinvointia myös ympäristöönsä.

Suurin haasteemme on saada verkkokauppamme deliporo.fi mahdollisimman nopeasti tunnetuksi kuluttajien keskuudessa. Tässä työssä toivomme apua jokaiselta poronlihan, hyvän ruoan ja Lapin ystävältä. Yhteisenä palkintonamme on hyvä mieli siitä, että voimme auttaa ankarissa luonnonolosuhteissa kovaa työtä tekeviä porotalouden toimijoita kehittämään elinkeinoaan muuttuvassa maailmassa.

Pääsiäisenä 2006
Matti Vanhanen