Verkkokauppojen kasvun syitä

Deliporo on toiminut runsaat viisi vuotta ja sinä aikana on kertynyt näkemystä verkkokaupasta yleisemminkin.

Verkkokaupasta ostamisen kasvava suosio perustuu ainakin neljään tekijään:
1. Verkkokauppa tarjoaa tuotteita, joita kuluttajan ei muuten ole helppo ostaa. Verkkokaupan valikoima voi olla laajempi kuin paikallisten perinteisten myymälöiden tai se voi sisältää harvinaisia erikoistuotteita, joita yleiskaupoista ei löydy.
2. Ostaminen verkkokaupasta on perinteistä kaupassa käymistä helpompaa tai nopeampaa, esimerkiksi ostamisen voi tehdä kotonaan tai työpaikallaan liikkumatta minnekään, samoin mihin aikaan viikosta ja vuorokaudesta tahansa (ns. 24/7). Verkkokauppa saattaa joissakin tapauksissa tarjota tuotteen kotiin toimitettuna.
3. Alhaisempien kiinteiden kustannustensa takia verkkokauppa pystyy myymään tuotteita halvemmalla kuin kalliilla liikepaikoilla toimivat myymälät.
4. Verkkokauppaan voidaan yhdistää sellaisia yksilöllisiä palveluja, joita perinteinen kauppa ei ainakaan tällä hetkellä kykene tarjoamaan.

Deliporon kohdalla toteutuvat selkeästi listan kohdat 1. ja 2. Kohdan 4. tarkoittamia palveluja meillä ovat laaja reseptistö, viininvalintapalvelu, tulostettavat menu-kortit sekä Lappia koskeva materiaali sivustollamme kuvagallerioineen, poromiesten tarinoineen jne. Pyrkimys on kehittää tätä vielä entisestään. Kohdan 3. hintakilpailukykyä meillä ei näillä volyymeillä ole.

Verkkokaupan keskeisiä haasteita ovat kokemuksemme mukaan:
1. Logistiikka, joka korostuu elintarvikkeissa lämpösäädeltyine kuljetuksineen ja meidän tapauksessamme pienine toimituserineen.
2. Helppokäyttöisyyden eli yksinkertaisuuden ja selkeyden yhdistäminen mahdollisimman kattavan informaation tarjoamiseen.
3. Hyvän palvelun rakentaminen ja ylläpitäminen, mukaanluettuna hyvän toimituskyvyn ja pienen varaston yhdistäminen toisiinsa.
4. Verkkokaupan markkinointi eli tunnetuksi tekeminen. Isoille konserneille tämä on resurssien puolesta helpompi tehtävä, mutta nollasta aloittaville pienille yrityksille todella haastavaa.

Täydellisiä edellä olevat pointit eivät ole, mutta uskoaksemme keskeisiä. Niihin olisi mukava saada verkkokauppojen palveluita käyttävien kuluttajien kommentteja.